Gemeenschappelijke regelingen
- Verbonden partij
Peelgemeenten
Peelgemeenten
Adres en Vestigingsplaats
Peelgemeenten
Partners
De gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Someren, en Gemeenschappelijke Regeling (GR) Peelgemeenten.
Overgedragen bevoegdheden
De Gemeenschappelijke Regeling (GR) Peelgemeenten is een uitvoeringsorganisatie ten dienste van de vijf Peelgemeenten, voor de uitvoering van gemeentelijke taken op het terrein van:
- Uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO).
- Uitvoering van de Jeugdwet
- Uitvoering Bijzondere bijstand, Minimaregelingen, Schulddienstverlening (BMS).
- Wet inburgering
Algemene doelstellingen
De algemene missie is het stimuleren van zelfredzaamheid van onze inwoners en hen te ondersteunen wanneer de zelfredzaamheid in het geding komt. De organisatie Peelgemeenten faciliteert in het optimaliseren van de lokale dienstverlening voor het sociaal domein. De inwoner centraal, de toegang en dienstverlening lokaal, integraal en dicht bij de inwoner.
In 2021 is de eerste Koersagenda vastgesteld. In 2024 loopt de gezamenlijke werkagenda "Samenwerken door samen werken" af. De kern van deze koers is dat naast de reguliere dienstverlening en bedrijfsvoering opgavegericht wordt samengewerkt aan de gezamenlijke opgaven van de 5 gemeenten binnen het sociaal domein, te weten:
· Bevlogen samenwerking rondom de inwoner.
· Zakelijke samenwerking rondom de inwoner.
· Normalisering.
· Programma Informatiegedreven werken.
Daarom is in 2024 gestart met een evaluatie van de afgelopen jaren en een nieuwe werkagenda opgesteld.Krachtige positie
Door samenwerking staan we sterker. Het draagt bij aan een betere informatiepositie en een sterkere lobby naar neven- of bovengeschikte (semi)overheden. En daarmee aan een vergrote invloedsuitoefening.Is dit doel beheers- of beleidsmatig?
Beide, er wordt zowel regionaal beleid gemaakt als uitgevoerd (alle werkzaamheden die plaatsvinden na het afgeven van de beschikking (Backoffice).De algemene missie is het stimuleren van zelfredzaamheid van onze inwoners en hen te ondersteunen wanneer de zelfredzaamheid in het geding komt. De organisatie Peelgemeenten faciliteert in het optimaliseren van de lokale dienstverlening voor het sociaal domein. De inwoner centraal, de toegang en dienstverlening lokaal, integraal en dicht bij de inwoner.
In 2021 is de eerste Koersagenda vastgesteld. In 2024 loopt de gezamenlijke werkagenda "Samenwerken door samen werken" af. De kern van deze koers is dat naast de reguliere dienstverlening en bedrijfsvoering opgavegericht wordt samengewerkt aan de gezamenlijke opgaven van de 5 gemeenten binnen het sociaal domein, te weten:
· Bevlogen samenwerking rondom de inwoner.
· Zakelijke samenwerking rondom de inwoner.
· Normalisering.
· Programma Informatiegedreven werken.
Daarom is in 2024 gestart met een evaluatie van de afgelopen jaren en een nieuwe werkagenda opgesteld.Krachtige positie
Door samenwerking staan we sterker. Het draagt bij aan een betere informatiepositie en een sterkere lobby naar neven- of bovengeschikte (semi)overheden. En daarmee aan een vergrote invloedsuitoefening.Is dit doel beheers- of beleidsmatig?
Beide, er wordt zowel regionaal beleid gemaakt als uitgevoerd (alle werkzaamheden die plaatsvinden na het afgeven van de beschikking (Backoffice).Bestuurlijke betrokkenheid
het Algemeen bestuur:
Het college dient op grond van artikel 8 van de Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten 2020 twee leden van het Algemeen bestuur en hun plaatsvervangers aan te wijzen. Alleen de wethouder sociaal domein en de wethouder financiën kunnen benoemd worden tot lid van het Algemeen bestuur. Als de wethouder sociaal domein en de wethouder financiën in één persoon verenigd zijn, dient het college nog een andere wethouder aan te wijzen als lid van het Algemeen bestuur.
De leden van het AB vanuit Deurne zijn:
• Wethouder van Rinsum (sociaal domein).
• Wethouder Oomen (financiën).Het dagelijks bestuur:
Het dagelijks bestuur bestaat uit vijf wethouders sociaal domein. Dit is vanuit Deurne wethouder Van Rinsum.Sturingsmomenten
Op basis van de gemeenschappelijke regeling van Peelgemeenten heeft de gemeenteraad jaarlijks de mogelijkheid om een zienswijze kenbaar te maken over de ontwerpbegroting en het jaarwerkplan van de Peelgemeenten. De gemeenteraad heeft via de zienswijze invloed op het inhoudelijk beleid en de begroting van de Peelgemeenten. Hierdoor kan de gemeenteraad uitvoering geven aan de kaderstellende en controlerende rol.
Risico's
Weerstandvermogen en risico-inventarisatie.
Op 9 december 2019 is door het algemeen bestuur de “Nota weerstandsvermogen en risicobeheer GR Peelgemeenten 2019” vastgesteld. Met het vaststellen van de nota Weerstandsvermogen is ingestemd met het instellen van een algemene reserve die als dekking (buffer) dient voor het opvangen van de risico’s. Het minimumbedrag van de Algemene reserve is destijds bepaald op € 300.000 en het maximumbedrag is bepaald op € 600.000. Inmiddels is de organisatie sterk gegroeid, heeft meer taken gekregen en is ook de totale bijdrage van de gemeenten gestegen. Hiermee is, volgens de bepaalde staffel voor hoogte algemene reserves gekoppeld aan inkomsten, de bandbreedte gewijzigd naar minimaal € 600.000 tot maximaal € 1.200.000. In februari 2024 heeft het AB deze gewijzigde bandbreedte vastgesteld.
In totaliteit komt het risicobedrag nu op € 600.000. Dit betekent dat een weerstandsvermogen vereist is van € 600.000 om het minimale streven van een weerstandsratio van 1 te krijgen. Hiermee komt het minimaal benodigde weerstandsvermogen overeen met de minimale waarde van de algemene reserve. De inventarisatie heeft in beeld gebracht dat de risico's van de GR Peelgemeenten voornamelijk bedrijfsmatige risico's zijn. Zoals het risico op (hoger dan landelijke gemiddeld) ziekteverzuim en beveiliging van data/privacy.
Financiën
De uitvoeringskosten van de GR Peelgemeenten worden betaald door de 5 deelnemende gemeenten. In onderstaande tabel vindt u een overzicht van de kostenontwikkeling. De genoemde cijfers zijn de kosten voor de gemeente Deurne. Kosten van de GR Peelgemeenten worden aan de deelnemers doorbelast op basis van een kostprijs-systematiek. Deze systematiek is in 2022 ontwikkeld en wordt vanaf de begroting 2023 toegepast.
2023
2024
Eigen vermogen per 31-12
1.017
1.148
Vreemd vermogen per 31-12
19.597
21.406
Resultaat
451
Bijdrage aan GR
2539
2869
- Verbonden partij
Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
Adres en Vestigingsplaats
Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
Partners
De BNG-bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang.
Overgedragen bevoegdheden
Algemene doelstellingen
Via financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. De klanten zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeente is aandeelhouder. De burgemeester is vertegenwoordiger in de aandeelhoudersvergaderingen.
Sturingsmomenten
Algemene vergadering van aandeelhouders.
Risico's
De BNG is een naamloze vennootschap. De aandeelhouders zijn niet aansprakelijk voor eventuele tekorten bij de BNG. Het risico beperkt zich tot de nominale waarde van de aandelen.
Financiën
2023
2024
Eigen vermogen per 31-12
4.721.000
123.164.000
Vreemd vermogen per 31-12
110.819.000
4.777.000
Resultaat
294.000
Bijdrage aan GR
- Verbonden partij
GGD Brabant-Zuidoost
GGD Brabant-Zuidoost
Adres en Vestigingsplaats
GGD Brabant-Zuidoost
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. De wettelijke regeling op grond waarvan de taken worden uitgevoerd is de Wet Publieke Gezondheid.
Overgedragen bevoegdheden
De GGD is een bestuursorgaan als bedoeld in de Wet Gemeenschappelijke Regelingen en voert voor de aangesloten gemeenten de taken uit die zij op basis de Wet publieke gezondheid (Wpg) hebben. Verder ontplooit de GGD-activiteiten op lokaal maar ook op regionaal niveau. Belangrijke elementen zijn de jeugdgezondheidszorg 0-19-jarigen, ondersteuning lokaal gezondheidsbeleid, gezondheidsbevordering en gezondheidsvoorlichting. Forensische geneeskunde en reizigersvaccinaties zijn belangrijke aanvullende taken. De GGD richt zich zowel op de beleidsmatige als beheersmatige (uitvoerende) kant van deze taken.
Algemene doelstellingen
De GGD Brabant - Zuidoost heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidzorg en de ambulancezorg
Bestuurlijke betrokkenheid
Gemeentebestuurders zijn vertegenwoordigd in het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur van de GGD. Het algemeen bestuur stelt de hoofdlijnen van het GGD beleid vast alsmede de begroting en de jaarrekening. Het dagelijks bestuur ziet toe op de dagelijkse gang van zaken, bereidt samen met de directie de AB-vergaderingen voor en draagt zorg voor het uitvoeren van de besluiten van het AB. Zowel het DB als het AB vergaderen ca 5 keer per jaar.
Sturingsmomenten
Structureel twee keer per jaar (begroting en jaarstukken); daarnaast incidenteel bij majeure aangelegenheden en kadernota jaarlijks ter informatie.
Risico's
De risico-inventarisatie van begin 2025 resulteerde in een benodigde weerstandscapaciteit van ca. € 2.700.000 voor het Programma Publieke Gezondheid en ca. € 2.200.000 voor het Programma Ambulancezorg.
Eerder is besloten dat, gegeven de financieringsstructuur, voor de beide programma’s afzonderlijke algemene reserves worden aangehouden. Het bestuur heeft eerder vastgesteld dat het weerstandsvermogen niet direct tot dat bedrag hoeft te worden aangevuld, maar dat de kaders en staffels zoals vastgesteld in de beleidsnotitie Kaders P&C documenten 4GR-deel 2 hiervoor leidend zijn.
Gegeven de verwachte omzet 2024 is dan voor publieke gezondheid een kaderstellende bandbreedte van toepassing van minimaal € 2.000.000 en maximaal
€ 2.400.000 en voor ambulancezorg van minimaal € 1.500.000 en maximaal
€ 2.000.000. De algemene reserve publieke gezondheidszorg bedraagt na de resultaatbestemming 2023 € 2.300.000. De algemene reserve van de ambulancezorg bedraagt na de resultaatbestemming 2022 € 1.750.000.Financiën
De GGD Brabant-Zuidoost ontvangt van alle deelnemende gemeenten een vaste inwonerbijdrage. De genoemde bedragen zijn inclusief de bijdrage voor het extra pubercontactmoment dat door alle deelnemende aanvullend wordt ingekocht.
2023
2024
Eigen vermogen per 31-12
6957
7890
Vreemd vermogen per 31-12
35036
28787
Resultaat
1600
Bijdrage aan GR
1152
1309
- Verbonden partij
Senzer (werkbedrijf)
Senzer (werkbedrijf)
Adres en Vestigingsplaats
Senzer (werkbedrijf)
Partners
Gemeenschappelijke regeling Senzer voert de Participatiewet en aanverwante wetten uit. De Bijzondere bijstand (onderdeel van de Participatiewet) is bij de GR de Peelgemeenten belegd. Peelgemeenten heeft dit met een dvo opgedragen aan Senzer, zodat Senzer deze toch uitvoert. GR Peelgemeenten is voor bijzondere bijstand verantwoordelijk aanspreekpunt. De partners binnen het Werkbedrijf zijn de gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Geldrop-Mierlo (vanaf 1-1-2015), Helmond, Laarbeek en Someren.
Overgedragen bevoegdheden
Senzer is als uitvoeringsorganisatie bevoegd om voor de deelnemende gemeenten de taken te verrichten op het terrein van beleidsvoorbereidingen en beleidsuitvoering en toezicht en handhaving. Daarnaast worden coördinerende en afstemmende taken voor de deelnemende gemeenten verricht. De uit te voeren taken hebben betrekking op de Participatiewet, de Wet sociale werkvoorziening (Wsw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wajong), het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz 2004) en aanverwante wetgeving.
Daarnaast voert Senzer ook nieuwe regelingen uit waarvan de uitvoering binnen de expertise van Senzer past. Denk hierbij aan verstrekking van leefgeld en arbeidsbemiddeling aan ontheemden Oekraïne. Vanaf 2023 is de Gemeenschappelijke Regeling gewijzigd, en heet het bedrijf officieel Senzer. Alle GR taken worden vanaf dit moment in delegatie uitgevoerd. Daar waar taken worden uitgevoerd op basis van een dienstverleningsovereenkomst (aanvullend op de GR-afspraken) worden nog taken in mandaat uitgevoerd.Algemene doelstellingen
- Senzer is er voor iedere inwoner van arbeidsmarktregio Helmond-De Peel die (nog) niet in eigen bestaan, werk of inkomen kan voorzien en daarbij ondersteuning nodig heeft.
- Senzer gaat daarbij uit van eigen kracht, eigen verantwoordelijkheid en eigenwaarde waarbij individuele omstandigheden en mogelijkheden leidend zijn.
- Senzer bouwt aan een inclusieve arbeidsmarkt en bevorderen samen met werkgevers en overige netwerkpartners dat inwoners in eigen bestaan kunnen voorzien, meedoen in en bijdragen aan de samenleving.Bestuurlijke betrokkenheid
De colleges van de deelnemende gemeenten wijzen ieder uit hun midden twee leden van het Algemeen bestuur aan. Voor Deurne zijn dit Riny van Rinsum en Tom Oomen.
Het Dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter en zes andere leden elk afkomstig uit een van de colleges van de deelnemende gemeenten, aan te wijzen door en uit de leden van het Algemeen bestuur. Voor Deurne is dit Riny van Rinsum.Sturingsmomenten
Meerjarenplan
Eén maal in de 4 jaar stelt Senzer een Meerjarenplan op. Het Meerjarenplan Dienstverlening 2025-2028 is de basis voor de kaderbrieven van de volgende jaren. Bij de opstelling hiervan hebben de gemeenteraden een zienswijze ingediend.Kaderbrief
Het Meerjarenplan geeft de input voor de jaarlijkse kaderbrief. Het Algemeen bestuur (Ab) en het Dagelijks bestuur (Db) nemen medio januari besluit over de Kaderbrief die ter kennisname aan de gemeenteraad wordt gestuurd.Begroting
Jaarlijks levert Senzer de begroting aan. De gemeenteraad is bevoegd hierover een zienswijze in te dienen.Algemeen en Dagelijks bestuur
- Doorlopend via vergadering van het Algemeen bestuur en het Dagelijks bestuur waaraan de betrokken collegeleden deelnemen.
Risico's
Het appèl op de dienstverlening en daarmee op de organisatie Senzer is groot en neemt in de komende periode toe. Om de wijzigingen in wet- en regelgeving goed te implementeren en om aansluiting te houden bij de behoefte van inwoners en bedrijven zal samen met de netwerkpartners geïnvesteerd moeten worden. Dit vraagt om keuzes. Bij deze keuzes wordt een balans gezocht tussen het gewenste beleid voor de diverse doelgroepen, de bijbehorende dienstverlening, de ontwikkelkracht van de organisatie en de mogelijkheden voor de inzet van middelen als geld en menskracht.
Financiën
De BUIG*-middelen, die het Rijk aan de gemeente overmaakt, worden doorgezet aan Senzer voor de uitvoering. Indien noodzakelijk voor een meerjarig duurzaam in evenwicht zijnde begroting worden extra middelen ter beschikking gesteld.
De financieringsafspraken worden vanaf 2024 geregeld in de gewijzigde GR en de Bijdrageverordening. (*Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorzieningen Gemeenten)2023
2024
Eigen vermogen per 31-12
24.549
28.737
Vreemd vermogen per 31-12
22.557
22.437
Resultaat
5.022
Bijdrage aan GR
12594
15229
- Verbonden partij
Metropool Regio Eindhoven (MRE)
Metropool Regio Eindhoven (MRE)
Adres en Vestigingsplaats
Metropool Regio Eindhoven (MRE)
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre (op basis van de Wet Gemeenschappelijke regelingen).
Overgedragen bevoegdheden
De MRE werkt de regionale strategie uit op de 5 thema’s van de regionale samenwerking en beheert het regionale Stimuleringsfonds.
Basis voor deze samenwerking vormt het Samenwerkingsakkoord 2023-2026. Dit is de regionale strategie voor de lopende bestuursperiode. De strategie is uitgewekt in een Werkprogramma, met concrete activiteiten en acties op de inhoudelijke samenwerkingsthema’s. Het Werkprogramma 2025 is de actuele versie.Algemene doelstellingen
De ambitie van de samenwerking van de 21 gemeenten in de Metropoolregio Eindhoven is: een sterke regio met behoud van het kenmerkende innovatieve Brainportprofiel en een stabiele sociale basis en vitale leefomgeving voor al onze inwoners. De grote achterliggende opgave is het verbinden van de duurzame verstedelijking en de opgaven voor een vitaal landelijk gebied in onze regio. Daartoe wordt samengewerkt op 5 thema's:
- Schaalsprong ruimte en wonen
- Vitaal landelijk gebied
- Toekomstbestendig mobiliteitssysteem
- Toekomstbestendig energiesysteem
- Veerkrachtig economisch systeemBestuurlijke betrokkenheid
Het Algemeen Bestuur van de Metropoolregio Eindhoven stelt de kaders en opgaven voor de regionale samenwerking vast in de vorm van een samenwerkingsakkoord. Dit akkoord wordt onder verantwoordelijkheid van het Dagelijks Bestuur uitgevoerd.
Per regionaal thema zijn er portefeuillehouders-overleggen die zich bezighouden met specifieke regionale beleidsthema’s. De 21 gemeenteraden vervullen een kaderstellende en controlerende rol en geven zienswijzen op belangrijke regionale stukken zoals het Samenwerkingsakkoord, de jaarlijkse Werkprogramma’s en de jaarlijkse begroting.Het Algemeen Bestuur bestaat uit 21 leden. Iedere gemeente heeft één vertegenwoordiger (burgemeester, wethouder of raadslid), die door de gemeenteraad is benoemd. Voor de gemeente Deurne zijn de burgemeester en wethouder Vrijnsen-De Corte benoemd als lid van het AB. Daarnaast is de burgemeester lid van het dagelijks bestuur van de MRE.
Sturingsmomenten
Mei: zienswijze op Programmabegroting MRE door gemeenteraad Deurne.
Juni/juli: vaststelling begroting en jaarrekening door het AB van de gemeenschappelijke regeling.
Doorlopend: via vergaderingen van het Algemeen Bestuur.Risico's
Algemeen
De deelnemers zijn aansprakelijk voor de tekorten in de exploitatie op basis van het aantal inwoners.Financiën
De Metropoolregio Eindhoven ontvangt van alle deelnemende gemeenten een vaste inwonerbijdrage. Deze is bedoeld voor de realisatie van de Regionale Agenda. De bijdrage voor de Metropoolregio Eindhoven is bij vaststelling van de Programmabegroting 2024 van de Metropoolregio Eindhoven bepaald. De indexering van de gemeentelijke bijdrage voor 2024 bedroeg 3.56%.
2023
2024
Eigen vermogen per 31-12
13.902
20.597
Vreemd vermogen per 31-12
13.203
16.755
Resultaat
Bijdrage aan GR
342
337
- Verbonden partij
Blink
Blink
Adres en Vestigingsplaats
Blink
Partners
De gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Someren, en Son en Breugel.
Overgedragen bevoegdheden
Iedere gemeente bepaalt afzonderlijk welke uitvoeringstaken zij aan BLINK opdraagt.
Voor Deurne gaat het om:- De inzameling, het transport en de op- en overslag van huishoudelijk restafval (incl. verwerking), GFT en glas (incl. vermarkten).
- Idem voor PMD, daarnaast ook de sortering en verwerking daarvan.
- Het containermanagement (registratie, beheer en onderhoud) van alle containers en kliko’s.
- Het beheer van de milieustraat (inzameling, transport en verwerking van grof huishoudelijk afval).
- Kleinere posten als o.a. aankoop strooizout en calamiteitendienst, gripwagen, ophalen snoeiafval.
Algemene doelstellingen
BLINK is van en voor de deelnemende gemeenten een uitvoeringsorganisatie op het gebied van:
- Inzameling, transport, op-/overslag, sortering, vermarkting en (eind)verwerking van fijn en grof huishoudelijke afval- en grondstoffen.
- Reiniging van de openbare ruimte en gladheidbestrijding.
BLINK is daarmee te kwalificeren als een uitvoerend samenwerkingsverband.
Bestuurlijke betrokkenheid
BLINK kent een Algemeen Bestuur (AB) en een Dagelijks bestuur (DB). Het AB bestaat wethouders/burgemeesters van elke aangesloten gemeente en de kwartiermakerBlink/Bestuurssecretaris.
Het AB kiest uit haar midden het DB, dat bestaat uit twee gemeentelijke vertegenwoordigers en de kwartiermaker Blink/Bestuurssecretaris.
Voor de gemeente Deurne is wethouder Helm Verhees de vertegenwoordiger in het DB en het AB.Sturingsmomenten
Het DB-lid legt aan het college dat hem heeft voorgedragen verantwoording af over het door het AB gevoerde beleid. Via het DB-lid is voortdurend sturing mogelijk via het opvragen van inlichtingen en inbrengen van standpunten.
Specifiek voor het onderdeel financiën geldt dat:- Elk jaar vóór 15 april de raden van de deelnemende gemeenten de begroting, de financiële en beleidsmatige kaders en de jaarrekening ontvangen.
- De gemeenteraad gedurende 8 weken een zienswijze op de ontwerpbegroting van het volgende jaar kan geven.
- In juni het AB de begroting en de jaarrekening vaststelt.
Risico's
De afvalstoffenheffing is een gesloten begroting, waarin alle kosten en baten zitten die met afvalbeheer te maken hebben.
In 2024 beschikt BLINK niet over een eigen vermogen om niet begrote en onvoorziene kosten te dekken. De deelnemende gemeenten dienen deze niet begrote en onvoorziene kosten zelf op te vangen in de reguliere exploitatie.
In de Business Case Blink 2.0 en de gewijzigde GR Blink 2.0. worden de risico’s die eerder naar voren zijn gekomen uit eerdere rapporten zoveel mogelijk ondervangen.Financiën
Iedere gemeente bepaalt zelf welke taken BLINK voor haar uitvoert en betaalt daarbij voor de eigen uitvoeringskosten. De deelnemende gemeenten dragen naar rato van het aantal taken dat zij bij BLINK hebben ondergebracht de kosten voor overhead.
2023
2024
Eigen vermogen per 31-12
0
Vreemd vermogen per 31-12
6163
Resultaat
0
Bijdrage aan GR
1629
1792
- Verbonden partij
Belasting samenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Belasting samenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Adres en Vestigingsplaats
Belasting samenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Partners
Samenwerking is op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. Deelnemers zijn de gemeenten Asten, Bernheze, Boekel, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Maashorst, Oss, Someren en het Waterschap Aa en Maas.
Overgedragen bevoegdheden
De gemeente heeft aan de BSOB onderstaande bevoegdheden overgedragen:
- uitvoering van Wet onroerende zaken (WOZ)- en belastingtaken (waarderen, heffen en innen).
- Alle taken op het gebied van WOZ en belastingen; onroerendezaakbelasting (OZB), rioolrecht, afvalstoffenheffing, toeristenbelasting, hondenbelasting etc.
Het uitvoeringsbeleid wordt aan de samenwerking overgedragen, het strategisch beleid berust bij de deelnemende gemeenten zelf.
Algemene doelstellingen
De hoofddoelstellingen zijn;
- Minimaliseren uitvoeringskosten
- Optimaliseren belastingopbrengsten
- Optimaliseren kwaliteit dienstverlening en klantgerichtheid
- Verbeteren van de continuïteit van de uitvoering van de taken.
Om de missie, visie en de kernwaarden een concrete vertaling te geven, zijn prestatie-indicatoren benoemd, waarop de BSOB wil gaan sturen. Het is een groeimodel dat vraagt om jaarlijkse afweging tot bijstelling.
De prestatie indicatoren zijn verdeeld op vier gebieden;- Klanten en leveranciers
- Medewerkers
- Maatschappij
- Bestuur en financiers
Bestuurlijke betrokkenheid
Het BSOB kent een Algemeen Bestuur (AB) bestaande uit wethouders/burgemeesters van de aangesloten gemeenten. Uit het AB wordt het Dagelijks Bestuur (DB) gekozen. Voor de gemeente Deurne is burgemeester G. Buter benoemd als vertegenwoordiger in het AB.
Sturingsmomenten
Juni: zienswijze begroting door gemeenteraad Deurne.
Begin juli: vaststelling begroting en jaarrekening door gemeenschappelijke regeling.
Doorlopend via vergadering van het algemeen bestuur.
Er zijn op dit moment geen openstaande toezeggingen t.a.v. gemeenteraad Deurne.Risico's
Risico’s van de BSOB komen op basis van de Nota Financieel Beleid van de BSOB ten laste van de deelnemende gemeenten, naar rato van hun aandeel. Er is een post onvoorzien van minimaal € 50.000 opgenomen in de begroting. Vanaf de begroting 2017 is een uitvoerige risicoanalyse opgenomen. De uitkomsten van de risicoanalyse geven aan dat er weinig 'echte' risico's binnen BSOB worden gelopen. De gevolgen n.a.v. corona brengen wel een risico met zich mee. Tot op heden zijn er geen grote gevolgen voor invordering geweest. Afhankelijk van de verdere ontwikkelingen zijn er wel wat risico's voor de bedrijven die tot op heden d.m.v. diverse regelingen ondersteund worden. Mochten deze regelingen wegvallen of soberder worden kan dit op de langere termijn gevolgen hebben voor de inkomsten.
Financiën
In onderstaande tabel vindt u een overzicht van de kostenontwikkeling. De genoemde cijfers zijn de kosten voor de gemeente Deurne. Kosten van de BSOB worden aan de deelnemers doorbelast op basis van een kostenverdeel-systematiek. In 2023 is de kostenverdeel-systematiek geëvalueerd en daar waar nodig aangepast.
2023
2024
Eigen vermogen per 31-12
681
1.325
Vreemd vermogen per 31-12
16906
19.212
Resultaat
Bijdrage aan GR
728
732
- Verbonden partij
Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
Adres en Vestigingsplaats
Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre en de provincie Noord-Brabant.
Overgedragen bevoegdheden
De gemeente Deurne heeft gekozen voor het overdragen van alle vergunningverlenende, toezichthoudende en handhavende taken op het terrein van milieu. Daarnaast voert de ODZOB op verzoek overige taken uit binnen de fysieke leefomgeving. Zo worden ook een aantal taken uitgevoerd door de ODZOB om te voldoen aan de Verordening uitvoering en handhaving gemeente Deurne 2022.
De ODZOB is ook belast met het uitvoeren van collectieve taken. Dit zijn taken die in gezamenlijkheid worden uitgevoerd op basis van samenwerkingsafspraken met de 22 partners. Tenslotte worden (incidenteel) taken uitgevoerd op beleidsterreinen als afval, duurzaamheid, externe veiligheid en archeologie.Algemene doelstellingen
De Omgevingsdienst is ingesteld om ten behoeve van de deelnemers taken uit te voeren op het gebied van het omgevingsrecht en daarmee als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage te leveren aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving (zie artikel 1.2 lid 3 van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant 2024).
Bestuurlijke betrokkenheid
De ODZOB kent een Algemeen Bestuur (AB) bestaande uit wethouders/burgemeesters van de aangesloten gemeenten. Uit het AB wordt het Dagelijks Bestuur (DB) gekozen. Voor de gemeente Deurne is wethouder Vrijnsen- de Corte als vertegenwoordiger in het AB. Haar plaatsvervanger is wethouder Verhees.
Sturingsmomenten
Jaarlijks in april/mei is er gelegenheid tot het geven van een zienswijze op de ontwerpbegroting van het daaropvolgende jaar van de ODZOB.
Jaarlijks worden begroting en rekening door de gemeenschappelijke regeling vastgesteld.
Doorlopende inbreng en sturing mogelijk via vergaderingen van het Algemeen Bestuur. Op dit moment via AB-lidmaatschap van wethouder Vrijnsen- de Corte.Risico's
Ten behoeve van Ontwerpbegroting 2026 en jaarrekening 2024 zijn de risico’s opnieuw geïnventariseerd. Deze inventarisatie is opgenomen in bijlage C. Uit deze inventarisatie blijkt dat de verwachtingswaarde van de risico’s met de grootste potentiële impact €1.594.000 bedraagt. De algemene reserve van de ODZOB bedraagt per ultimo 2024 €1.500.000. Dat is minder dan bovenstaande verwachtingswaarde van de risico’s. Dit is een aandachtspunt dat zal worden meegenomen in de besluitvorming rondom de
jaarstukken 2024.Financiën
De ODZOB werkt samen met andere organisaties die werkzaam zijn op het gebied van de fysieke leefomgeving. Samen met hen en de deelnemers aan de GR verbeteren we de kwaliteit van de fysieke leefomgeving: veiliger, gezonder en minder overlast. Om dit doel te bereiken voert de ODZOB VTH-taken uit. Ook activiteiten die verwant zijn aan deze VTH-taken (specialismen) voert de omgevingsdienst uit indien provincie of gemeenten daarom verzoeken. De ODZOB opereert daarbij als strategische partner en verlengstuk van de deelnemers. Als uitvoeringsorganisatie staat de ODZOB voor de uitvoering van de door de deelnemers verstrekte opdrachten in de vorm van basistaken, verzoektaken en het collectieve programma op het gebied van de fysieke leefomgeving.
Het onderdeel basistaken betreft de uitvoering van het zogenaamde basispakket wat op basis van landelijke wetgeving door de ODZOB moet worden uitgevoerd. Verzoektaken zijn alle taken die niet genoemd zijn in het basistakenpakket. Dat wil zeggen andere taken op het gebied van de fysieke leefomgeving. Daartoe behoren ook het verstrekken van adviezen op het terrein van de fysieke leefomgeving. Collectieve taken zijn taken die op verzoek van en in samenspraak met de deelnemers voor het collectief worden uitgevoerd. Zoals ketenhandhaving, het faciliteren van de handhaving-samenwerking, het organiseren van de klachtendienst en het bekostigen van projecten die bijdragen aan het realiseren van de doelen uit het concernplan.
2023
2024
Eigen vermogen per 31-12
2.481
4.183
Vreemd vermogen per 31-12
7.806
4.907
Resultaat
Bijdrage aan GR
1520
1644
- Verbonden partij
Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (VRBZO)
Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (VRBZO)
Adres en Vestigingsplaats
Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (VRBZO)
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Overgedragen bevoegdheden
Regionale Brandweer en Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR). Zorgen voor een goed toegeruste organisatie van de hulpverlening bij ongevallen en rampen.
Algemene doelstellingen
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een organisatie waarin de brandweer, de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. VRBZO is een samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant.
Bestuurlijke betrokkenheid
Het bestuur van VRBZO bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten en kent een Algemeen Bestuur (AB), Dagelijks Bestuur (DB) en de voorzitter. De bestuursorganen laten zich in hun taakuitoefening adviseren door de Adviescommissie Financien & Bedrijfsvoering waarin vertegenwoordigers van het bestuur, gemeentesecretarissen (2) en controllers van gemeenten (2) zitting hebben. Daarnaast zijn er drie bestuurlijke vooroverleggen waarin onderwerpen met betrekking tot crisisbeheersing, incidentbestrijding en risicobeheersing met enkele burgemeesters inhoudelijk worden voorgesproken.
Sturingsmomenten
- Een keer per vier jaar mogelijkheid voor de inbreng van een zienswijze op het 4-jarig beleidsplan en het regionaal risicoprofiel,
- November/december jaar T: mogelijkheid tot reageren op de Kadernota jaar T+2.
- Juni/juli jaar T: mogelijkheid tot indienen zienswijze op begroting jaar T+1.
- Doorlopend via vergadering van het Algemeen Bestuur en zienswijze op begrotingswijzigingen met financiële consequenties.
Risico's
In de paragraaf Risicobeheersing en weerstandsvermogen van de Begroting 2025 zijn de risico’s en de bijbehorende weerstandcapaciteit benoemd. In de jaarstukken 2024 is deze paragraaf geactualiseerd.
Op basis van de gekwantificeerde actuele risico’s is de benodigde weerstandscapaciteit bepaald op €5,8 miljoen. De benodigde weerstandscapaciteit ligt boven het weerstandsvermogen van € 3,3 miljoen (na resultaatbestemming van het positieve resultaat bij de jaarrekening 2023). Het is niet reëel dat bovengenoemde risico’s zich gelijktijdig voordoen. Tevens zijn kans en impact van enkele risico’s lastig in te schatten, waarbij met name aansprakelijkheid bij de brand in Hapert zwaar meeweegt. In het uiterste geval, indien risico’s zich daadwerkelijk voordoen en het beschikbare vermogen overschrijden, zal VRBZO terugvallen op de gemeenten in de gemeenschappelijke regeling om de kosten te dekken.
Financiën
De 21 gemeenten financieren gezamenlijk de Veiligheidsregio. Tussen de 21 gemeenten in Zuidoost Brabant is in 2014 een verdeelsleutel overeengekomen voor de kosten van de VRBZO. De hoogte van de uitkering gemeentefonds (cluster Brandweerzorg en rampenbestrijding) die elke gemeente ontvangt, is bepalend voor de hoogte van de bijdrage. Verandert deze uitkering dan verandert ook de verdeelsleutel.
2023
2024
Eigen vermogen per 31-12
2.251
3.262
Vreemd vermogen per 31-12
29.829
30.215
Resultaat
-705
Bijdrage aan GR
1949
1923
Vennootschappen en coöperaties
- Verbonden partij
Brabant Water N.V.
Brabant Water N.V.
Adres en Vestigingsplaats
Brabant Water N.V.
Partners
Overgedragen bevoegdheden
Algemene doelstellingen
Brabant Water is het drinkwaterbedrijf dat aan 2,5 miljoen inwoners en bedrijven in Noord-Brabant drinkwater levert.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeente is aandeelhouder. De burgemeester is vertegenwoordiger in de aandeelhoudersvergaderingen.
Sturingsmomenten
Risico's
Financiën
2023
2024
Eigen vermogen per 31-12
278.000
N.N.B.
Vreemd vermogen per 31-12
269.951.000
N.N.B
Resultaat
N.N.B.
Bijdrage aan GR
Overige verbonden partijen
- Verbonden partij
Innovatiehuis De Peel
Innovatiehuis De Peel
Adres en Vestigingsplaats
Innovatiehuis De Peel
Partners
De gemeenten Helmond, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Asten, Someren, Waterschap Aa & Maas en de Brabantse werkgeversorganisatie NVO-NCW.
Overgedragen bevoegdheden
Voor de periode 2023-2027 is een nieuwe samenwerkingsovereenkomst aangegaan waarin de afspraken zijn vastgelegd. De stichting functioneert zelfstandig en legt verantwoording af via het jaarplan aan het bestuurlijk overleg. De partners bepalen elk jaar in een bestuurlijke bijeenkomst welke thema’s en kernopgaven zij in het jaarplan van Innovatiehuis wensen terug te zien. Bij voorkeur worden daaraan concrete resultaten verbonden. Iedere initiële partner vaardigt één vertegenwoordiger naar dit bestuurlijk overleg af.
Algemene doelstellingen
Het Innovatiehuis heeft vier algemene beleidsmatige doelstellingen. Namelijk het vergroten van:
- het vermogen resultaatgericht samen te werken;
- het vermogen te reflecteren en te innoveren;
- de toegang tot geld en kennis van elders;
- het delen van regiosuccessen.De economische samenwerkingsdoelen beslaan de volgende kernopgaven/thema’s (zoals benoemd in de Economische Agenda De Peel 2022 – 2027 en inclusief de waterhuishoudkundige aspecten zoals opgenomen in het Waterbeheerplan 2022-2027):
• Versterken economische structuur
• Bevorderen totstandkoming duurzame, circulaire en innovatieve economie
• Behouden vitaliteit en leefbaarheid landelijk gebied
• Data analyse en digitalisering van bedrijfshuishoudingenHet Innovatiehuis geeft deze strategieën verder inhoud en zoekt binnen de triple helix de juiste samenwerkingspartners (overheden, ondernemers, onderwijsinstellingen).
Dat doet het IDP ten behoeve van het algemene belang en concreet voor de volgende (speerpunt)sectoren en domeinen:
• Agro, nieuwe technieken en productieprocessen
• Slimme maakindustrie, waaronder cross over technologie samenwerkingen
• Food- en tech innovatie,
• Vrijetijdseconomie, productontwikkeling en branding
• Zorg technologie
• Zogeheten crossovers tussen deze sectoren om (product)innovaties te stimuleren.Met haar inzet levert Het Innovatiehuis een bijdrage aan een toekomstbestendige economie in de Peel en daarmee ook aan een versterking van het lokale economische klimaat van Deurne.
Door inzet van het Innovatiehuis op de genoemde kernopgaven leveren zij een directe bijdrage aan 4 kernopgaven uit het raadsprogramma:
1. Versterking van de vitaliteit van Deurne en zijn kerkdorpen
2. Vitaal buitengebied
3. Gezonder Deurne
4. Duurzamer DeurneBestuurlijke betrokkenheid
Vanaf 1-6-2023 is wethouder Oomen namens de gemeente Deurne bestuurlijk vertegenwoordiger in het bestuurlijk overleg. Het bestuurlijk overleg is gezamenlijk verantwoordelijk voor:
1. De jaarlijkse instemming over het jaarplan van het innovatiehuis
2. De samenhang tussen de drie leidende agenda’s, te weten; de economische agenda de Peel , de ruimtelijke agenda (definitief) en de Ontwikkelstrategie de Peel
3. De verankering van het Innovatiehuis De Peel met de eigen organisatiesDe nieuwe samenwerkingsovereenkomst voor 2023-2027 is vastgesteld. Hierin opereert Het Innovatiehuis als stichting met een Raad van Bestuur. De gemeenten geven een jaarlijkse subsidie via de gemeente Helmond net als het Waterschap. VNO-NCW draagt bij in 1,5 fte personele capaciteit .
Sturingsmomenten
Het bestuurlijk overleg vindt minimaal 2 maal per jaar plaats.
Risico's
Geen
Financiën
Ten aanzien van de jaarlijkse project- en exploitatiekosten worden de volgende afspraken gemaakt:
a. de gemeenten dragen ieder jaarlijks € 130.000 bij. Dit bedrag wordt overgemaakt naar de gemeente Helmond die via een subsidiebeschikking besluit het totale bedrag toe te kennen aan het Innovatiehuis op basis van het jaarplan. Van dat bedrag is € 30.000 geoormerkt als bijdrage in de exploitatiekosten, € 50.000 in de projectorganisatiekosten en € 50.000 als bijdrage in projectkosten.
b. Het Waterschap draagt jaarlijks € 30.000 bij aan de exploitatiekosten.
c. VNO-NCW zal geen financiële middelen ter beschikking stellen, maar draagt bij door middel van het beschikbaar stellen van 1,5 fte menskracht (op jaarbasis) ten behoeve van projectuitvoering op basis van het door het Innovatiehuis vastgestelde jaarplan.2023
2024
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
Bijdrage aan GR
130
130
- Verbonden partij
Veiligheidsoverleg Oost-Brabant
Veiligheidsoverleg Oost-Brabant
Adres en Vestigingsplaats
Veiligheidsoverleg Oost-Brabant
Partners
In het veiligheidsoverleg werken 38 gemeenten in de regio Oost-Brabant, de hoofdofficier van justitie en de politieleiding samen.
Overgedragen bevoegdheden
Er zijn twee bevoegde instanties die de politie aansturen, dit zijn het OM en de burgemeesters. De overlegstructuur is gericht op deze aansturing. Binnen de politie-eenheid Oost-Brabant is het overleg belegd op twee niveaus, namelijk het lokale niveau en het niveau van de eenheid:
- Het driehoeksoverleg tussen burgemeesters, de officier van justitie en de basisteamchef is georganiseerd op het niveau van de basisteams.
- Er is ook een Driehoek Plus. In dat bestuurlijk overleg sluit ook de Belastingdienst aan, met de focus op: aanpak ondermijning.
- Op regionaal niveau nemen de 38 burgemeesters, de hoofdofficier van justitie en de leden van de eenheidsleiding deel aan het Veiligheidsoverleg Oost-Brabant. Dit overleg wordt voorbereid door de bestuurlijke regiegroep, waarin de voorzitters van de basisteamdriehoeken, de hoofdofficier van justitie en de eenheidschef zitting hebben.
Dit is gebaseerd op artikel 39 van de Politiewet 2012.
Algemene doelstellingen
Openbaar belang.
Bestuurlijke betrokkenheid
De burgemeester neemt vanuit haar bestuurstaak openbare orde en veiligheid deel aan het driehoeksoverleg en het Veiligheidsoverleg.
Sturingsmomenten
Overeenkomstig artikel 38b lid 2 van de Politiewet wordt de raad gehoord over het regionaal veiligheidsplan.
Risico's
Niet van toepassing.
Financiën
De gemeente draagt voor de uitvoering van gezamenlijke veiligheidsprojecten op regioniveau € 0,25 per inwoner bij aan een veiligheidsfonds. De gemeente Eindhoven beheert dit fonds.
2023
2024
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
Bijdrage aan GR
8
8
- Verbonden partij
Landinrichtingsproject Peelvenen
Landinrichtingsproject Peelvenen
Adres en Vestigingsplaats
Landinrichtingsproject Peelvenen
Partners
Partners in deze samenwerking zijn Deurne, Asten, Provincie Noord-Brabant en Waterschap Aa en Maas, Staatsbosbeheer, ZLTO, BMF, werkgroep Behoud de Peel, TOP Brabant en de vereniging Brabants Particulier Grondbezit.
Overgedragen bevoegdheden
De bevoegdheden zijn vastgelegd in een bestuursovereenkomst. De provincie Noord-Brabant en Waterschap Aa en Maas vormen het bestuurlijk orgaan (bestuurscommissie) voor de uitvoering van de projecten. De overige partners vormen de integrale gebiedscommissie Peelvenen, die gevraagd en ongevraagd advies geeft aan de bestuurscommissie.
Algemene doelstellingen
Het landinrichtingsproject Peelvenen (Natura 2000) is een gebiedsgerichte ontwikkeling met als doel te zorgen voor natuurherstel in de Peel. Het project wordt uitgevoerd door de provincie. De gemeente participeert als gebiedspartner in deze ontwikkeling.
Bestuurlijke betrokkenheid
In oorsprong was dit een samenwerking in het kader van de uitvoering van de Landinrichtingswet zonder eigen rechtspersoonlijkheid. Het Peelvenengebied valt binnen de grenzen van de gemeenten Horst aan de Maas, Venray, Peel en Maas, Nederweert, Deurne, Asten en Someren. Bestuurlijke verantwoordelijkheid ligt bij de provincies Limburg en Noord-Brabant.
Limburg heeft ervoor gekozen om de landinrichtingscommissie op te heffen en de verantwoordelijkheden te leggen bij de regionale Limburgse uitvoeringscommissies. Brabant koos ervoor om voor haar grondgebied (Deurne, Asten en Someren) de landinrichtingscommissie in stand te laten en aan te wijzen als een zogenaamde “bestuurscommissie” onder rechtstreekse verantwoordelijkheid van Gedeputeerde Staten.
De bestuurlijke belangen zijn in 2016 gewijzigd. Op 22 juli 2016 is een nieuwe bestuursovereenkomst gesloten tussen de provincie Noord-Brabant en het Waterschap Aa en Maas. Deze beide partijen vormen het nieuw bestuurlijk orgaan voor de uitvoering van het project Peelvenen. De andere partijen die tot dan toe deel uitmaakten van de bestuurscommissie Peelvenen (Staatsbosbeheer, ZLTO, BMF, werkgroep Behoud de Peel, TOP Brabant, gemeente Deurne, gemeente Asten) hebben nu samen met Waterschap Aa en Maas zitting in de integrale gebiedscommissie Peelvenen. Deze commissie adviseert gevraagd en ongevraagd de bestuurscommissie Peelvenen. Wethouder M. Biemans neemt als bestuurlijk vertegenwoordiger van de gemeente deel aan deze integrale gebiedscommissie.Sturingsmomenten
De integrale gebiedscommissie waarin de gemeente Deurne bestuurlijk betrokken is, vergadert 1 keer per 6 weken. Het doel is gevraagd en ongevraagd te adviseren. In de praktijk is de rol van de integrale gebiedscommissie reactief, er is geen sprake van een regierol. In de organisatie missen we daarvoor de sturing en de knowhow.
Risico's
Per project wordt een projectmatige bijdrage afgesproken.
Financiën
De uitvoering vindt projectmatig plaats, door en met de diverse betrokkenen. De mate waarin een partner betrokken is, bepaalt de financieel projectmatige bijdrage. Voor de projecten waarin de gemeente Deurne participeert wordt verwezen naar de eigen begroting of raads- en commissiestukken.
2023
2024
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
Bijdrage aan GR
Stichtingen en verenigingen
- Verbonden partij
Stichting Bureau Inkoop en Aanbestedingen Zuidoost-Brabant (BIZOB)
Stichting Bureau Inkoop en Aanbestedingen Zuidoost-Brabant (BIZOB)
Adres en Vestigingsplaats
Stichting Bureau Inkoop en Aanbestedingen Zuidoost-Brabant (BIZOB)
Partners
Gemeenten: Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Laarbeek, Land van Cuijk, Maashorst, Nuenen, Oirschot, Reusel- De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Vught en Waalre. Overige organisaties: Brainport Development, Dienst Dommelvallei, Gemeenschappelijke Regeling Peelgemeenten, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2 gemeenten, GGD Brabant Zuidoost, KempenPlus, MijnGemeenteDichtbij, Metropool Regio Eindhoven, Omgevingsdienst Zuidoost Brabant, Omgevingsdienst Brabant Noord, Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost.
Overgedragen bevoegdheden
De gemeente draagt geen bevoegdheden over. Bizob correspondeert alleen over de inkoop- en aanbestedingstrajecten.
Algemene doelstellingen
Bizob zet zich in voor ruim 35 gemeenten en publieke organisaties als strategisch partner voor inkoop en aanbestedingen. In nauwe samenwerking met de gemeente Deurne faciliteert Bizob inkoop, aanbestedingen, contractmanagement en contractbeheer voor het sociaal domein, openbare ruimte, bedrijfsvoering en ICT. Het doel is het behalen van voordeel voor alle bij Bizob aangesloten organisaties. De inkoopsamenwerking gaat verder dan het bundelen van inkoopvolumes. Door samenwerking wordt kennis opgebouwd van producten, markten en bedrijven, waardoor transactiekosten en inkooprisico’s verminderen en de professionaliteit van de inkoopfunctie toeneemt.
Bestuurlijke betrokkenheid
Bizob is een stichting en wordt aangestuurd door de gemeenten en aangesloten organisaties. Het bestuur wordt gevormd door een afvaardiging van twee bestuurders per regio. Wethouder Oomen is één van de bestuurders. De zittingsduur voor bestuurders is vier jaar. De voorzitter van het bestuur is een burgemeester en heeft een zittingsduur van zes jaar. Daarnaast worden twee secretarissen toegevoegd aan het bestuur. Tevens neemt vanuit elke aangesloten gemeente één bestuurder deel in de Vergadering van Aangeslotenen.
Sturingsmomenten
Het bestuur van Bizob vergadert twee keer per jaar.
Risico's
De aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor eventuele exploitatietekorten maar door de jaren heen is gebleken dat Bizob een stabiele organisatie is. Er zijn nog nooit tekorten ontstaan.
Financiën
De gemeente neemt een capaciteit van 3 Bizob-dagen per week af. Bizob ontvangt van alle deelnemende organisaties middelen. Het te betalen bedrag is afhankelijk van de ingekochte capaciteit. Betaling gebeurt tegen een door het bestuur vooraf gecalculeerde vergoeding.
2023
2024
Eigen vermogen per 31-12
359
600
Vreemd vermogen per 31-12
944
1832
Resultaat
nnb
Bijdrage aan GR
86
151