1.1 Wat wilden we bereiken?
Gebiedsgerichte Aanpak ‘Vitale Peel’ | ||
Bijstellen | ||
Wat hebben we gedaan? | ||
De uitwerking van het concept Koersdocument in deelgebieden is vertraagd. Deze vertraging is opgelopen door onzekerheden in bepaald beleid/keuzes van hogere overheden die in ontwikkeling zijn. Deze hebben invloed op de verdere planuitwerking in deelgebieden. De provincie heeft onlangs beleidsvoornemens gedeeld met de Staten, middels Statenmededelingen, met betrekking tot het landelijk gebied. Dit betreft onder andere beleidsvoornemens met betrekking op overgangsgebieden rondom Natura2000 gebieden en sturing op duurzaam grondgebruik. Hoe dit beleid eruit komt te zien en hoe deze gaat verhouden tot de deelgebieduitwerkingen en de rest van de GGA 'Vitale Peel' is nog niet in zijn geheel helder. In de loop van 2025 wordt deze duidelijkheid wel verwacht. | ||
Invoering Omgevingswet | ||
Op Koers | ||
Wat hebben we gedaan? | ||
Na vijf keer uitstel is de Omgevingswet door de Rijksoverheid op 1 januari 2024 ingegaan. Gebleken is dat de jaren aan voorbereiding geholpen heeft. De aansluiting van het DSO met de software voor de VTH-processen is goed gegaan en ook de afhandeling van deze aanvragen hierin lukt. Wel vraagt de invoering nog extra tijd; door de inrichting en het werken met nieuwe systemen, het eigen maken van de nieuwe wetgeving en de brede integrale afweging van “een evenwichtige toedeling van functies aan locaties (ETFAL)”. Vergt de afhandeling van aanvragen meer tijd. Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet zijn alle binnen de gemeente Deurne geldende bestemmingsplannen van rechtswege omgezet naar één omgevingsplan. Dit omgevingsplan bestaat uit een tijdelijk deel en een nieuw deel. Tot eind 2031 heeft de gemeente de tijd om het tijdelijke deel om te zetten naar regels in het nieuwe deel. De gemeente verwerkt dan ook regels over de fysieke leefomgeving die in andere gemeentelijke verordeningen staan. Bijvoorbeeld in de kapverordening, erfgoedverordening of algemene plaatselijke verordening (APV). In de tweede helft van 2024 is gestart met het opstellen van het plan van aanpak voor de transitie naar het omgevingsplan. Dit plan van aanpak wordt voor de zomer van 2025 opgeleverd. Om in de tussentijd voor nieuwe ontwikkelingen een ruimtelijke plan op te stellen, zet de gemeente de alternatieve mogelijkheid in om het omgevingsplan te wijzigen. Met deze zogenaamde TAM-IMRO mogelijkheid wordt voorkomen dat planvorming onaanvaardbare vertraging oploopt met de invoering van de Omgevingswet. | ||
Afvalprojecten | ||
Op Koers | ||
Wat hebben we gedaan? | ||
De gemeente Deurne is goed op weg met het afvaluitvoeringsplan 2022-2025. In 2024 is tot 95% van de activiteiten uit het afvaluitvoeringsplan (2022-2025) gestart, geëvalueerd, geoptimaliseerd en/of voortgezet. De verwachting is dat eind 2025 nagenoeg alle maatregelen afgerond zijn. Eind 2024 is een tussen-evaluatie uitgevoerd waarbij is gekeken wat de resultaten van de maatregelen op de hoeveelheid restafval zijn geweest in 2022 en 2023, en of er mogelijk bijgestuurd moet worden. | ||
Gebiedscontract de Peel / Stimuleringsregeling Landschap | ||
Op Koers | ||
Wat hebben we gedaan? | ||
De gemeente Deurne heeft voor de periode 2024-2025 opnieuw een aanzienlijk bedrag beschikbaar gesteld voor initiatieven die vallen onder de Stimuleringsregeling Landschap (STILA). De provincie Noord-Brabant verdubbelt de bijdrage van de gemeente. In totaal is er een aanzienlijk bedrag beschikbaar voor initiatieven in de gemeente Deurne. Momenteel is de uitvoering van de STILA-regeling 2024-2025 in volle gang. Inmiddels is de helft van het totale budget uitgegeven aan de realisatie van initiatieven in onze gemeente. Alle initiatieven hebben te maken met landschapselementen en/of kwaliteitsverbetering van het landschap. | ||
Ecologische Verbindingszone | ||
Gerealiseerd | ||
Wat hebben we gedaan? | ||
Eind 2024 is de realisatie van 3,5 km aan EVZ (ecologische verbindingszone) en vispassages op verschillende plekken in onze gemeente afgerond. Hiermee is een bijdrage geleverd aan natuurontwikkeling, versterking van watersystemen en aan het behalen van de - niet vrijblijvende - Kaderrichtlijn Water (KRW). De gerealiseerde EVZ's zijn bij gedeeltes van de Oude Aa, Astense Aa, en Soeloop zichtbaar in ons landschap. | ||
Omgevingsvisie Deurne 2030 | ||
Op Koers | ||
Wat hebben we gedaan? | ||
In 2024 is gestart met het traject ‘Toekomstperspectief Deurne 2050’ (RIB-MV-2407 en RIB-MV-2412). Het bureau West8 heeft het ‘Verhaal van Deurne’ opgesteld. Het doel van het ‘verhaal’ is het komen tot een narratief. Wat is Deurne voor een gemeente, wat is onze identiteit, waar liggen onze basiswaarden en kernkwaliteiten, hoe zien wij dit naar de toekomst en wat zijn dan onze belangrijke pijlers? Deze pijlers zijn richtinggevend en bepalend voor de koers die wordt ingeslagen. Het ‘verhaal’ vormt de basis voor het ‘Koersdocument Omgevingsvisie Deurne 2050’. Dit koersdocument dient als raamwerk en geeft richting aan een omgevingsvisie. Het koersdocument is inmiddels in procedure voor besluitvorming door de gemeenteraad in mei 2025. | ||
Gemeentelijk uitvoeringsprogramma luchtkwaliteitsverbetering | ||
Bijstellen | ||
Wat hebben we gedaan? | ||
Het grootste deel van het budget voor het Schone Lucht Akkoord is gekoppeld aan het project de Ontwikkeltuin. Dit project heeft als doel om samen met bewoners en agrariërs tot een beter leefklimaat te komen. Zie ook RIB-MB-2327. Door (beleids)ontwikkelingen op rijks- en provinciaal niveau in relatie tot de transitie van het landelijk gebied en de landbouw, zijn er onzekerheden ontstaan over de uitvoerbaarheid van het project. Daarnaast hangt de uitvoerbaarheid van het project ook samen met de bereidheid van deelname door bewoners en agrarische ondernemers. Deze bereidheid blijkt in de praktijk lastig te realiseren. Daarom is het daarvoor beschikbare budget doorgeschoven naar 2025. |