Eigen vermogen
(bedragen x € 1.000) | Boekwaarde | Toevoeging | Onttrekking | Bestemming resultaat | Onttrekking dekking | Boekwaarde | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
31-12-2023 | 2023 | afschrijving | 31-12-2024 | ||||
Algemene reserves | 30.614 | 1.890 | 2.500 | -107 | - | 29.897 | |
30614 | 1.890 | 2.500 | -107 | 29.897 | |||
Aard en reden | Het opvangen van mogelijke onverwachte tegenvallers in de begroting en de jaarrekening (buffer) | ||||||
Grootste mutaties | De algemene reserve is toegenomen door storting van het positieve jaarrekeningresultaat van 2024. Een bedrag van € 2,5 miljoen is voor een ingestelde reserve 'strategische verwervingen'. Daarnaast is er voor € 107.000 van het resultaat bestemd, € 35,000 is bestemd voor integrale-welzijn-woonvisie en € 72.000 voor om het centrum en dorpskernen levendig te houden. |
De belangrijkste toevoeging en onttrekking worden in de tabel toegelicht.
Bestemmingsreserves | 14.376 | 7.775 | 5.399 | - | - | 16.695 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderhoud gebouwen | 183 | 7 | 34 | 156 | |||
Aard en reden | Dekking kosten onderhoud van gemeentelijk vastgoed (o.a. brandweer, gemeentewerf, gemeentehuis en sociaal culturele gebouwen). | ||||||
Grootste mutaties | Storting restant onderhoudsbudgetten vanuit de exploitatie naar de reserve. | ||||||
Egalisatierekening tarieven grondexploitaties | 2.865 | 973 | 2.620 | 1.219 | |||
Aard en reden | Buffer voor grondexploitatie. Wordt gevoed met het afsluiten van positieve grondexploitaties of tussentijdse winstnemingen. Wordt onttrokken voor het kunnen voeden van de voorziening verlieslatende exploitaties. | ||||||
Grootste mutaties | Bij besluitvorming van de jaarstukken 2022 is € 50k uit deze reserve onttrokken ter dekking van nagekomen kosten van afgesloten exploitaties. | ||||||
Subsidieaanvragen gemeenschapshuizen | 1.050 | - | 21 | 1.029 | |||
Aard en reden | Reserve ter dekking van toekomstige subsidieaanvragen voor groot onderhoud. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking ter dekking van een subsidie groot onderhoud aan de Moost, voor vernieuwing van het dak. | ||||||
Omgevingswet | 487 | - | 37 | 450 | |||
Aard en reden | Deze reserve is bedoeld ter dekking van de kosten voor de omgevingswet en de omgevingsvisie. Door het vele uitstellen van de ingangsdatum is het vooralsnog onduidelijk in welk jaar de kosten gemaakt worden. De implantatie van de omgevingswet en omgevingsvisie loopt tot 2030. | ||||||
Grootste mutaties | De ontrekking uit de reserve is gebruikt ter dekking van kosten voor de omgevingsvisie. | ||||||
Revolverend fonds | 0 | 300 | - | 300 | |||
Aard en reden | Is bedoeld als voorfinanciering voor faciliterende grondexploitaties en andere projecten omdat de lasten vaak vooruitlopen op de baten en dit jaar overstijgend kan zijn. | ||||||
Grootste mutaties | Deze storting is de voeding van de reserve. | ||||||
Strategische verwervingen grondexploitaties | 0 | 5.000 | - | 5.000 | |||
Aard en reden | Het college kan snel acterern bij vrijkomende strategische posities en heeft de bevoegdheid deze te verwerven. De gemeenteraad is al betrokken door het voorkeursrecht. | ||||||
Grootste mutaties | Deze dotatie betreft het instellen en voeden van de reserve. | ||||||
Nota kostenverhaal groenfonds | 65 | - | - | 65 | |||
Aard en reden | Bevorderen van de groene uitstraling van de gemeente door projecten voor natuur- en landschapsontwikkeling mogelijk te maken (bron nota kostenverhaal 2017). | ||||||
Grootste mutaties | In 2023 zijn bijdragen aan het groenfonds ontvangen zoals overeengekomen in 3 afgesloten anterieure overeenkomsten. | ||||||
Onderwijshuisvesting | 270 | - | - | 270 | |||
Aard en reden | De reserve onderwijshuisvesting is ontstaan uit een decentralisatie-uitkering en dient ter dekking van het sluiten van de exploitatie onderwijshuisvesting op basis van het IHP (Integraal huisvestingsplan onderwijs). | ||||||
Grootste mutaties | Deze onttrekking betreft de dekking van incidentele lasten die samenhangen met het vastgestelde IHP. | ||||||
Overheveling saldo | 2.005 | 950 | 2.005 | 950 | |||
Aard en reden | Het verantwoorden van de budgetoverheveling zoals door de raad besloten. | ||||||
Grootste mutaties | Dotaties budgetoverhevelingen van 2022 naar 2023 en budgetoverheveling 2023 naar 2024, stortingen ten laste van exploitatie en onttrekkingen voor dotatie aan de exploitatie. | ||||||
Ecologische verbindingszones | 228 | - | 228 | - | |||
Aard en reden | Bekostiging van diverse projecten. | ||||||
Grootste mutaties | N.v.t | ||||||
Basisregistratie Personen (BRP) | 16 | - | - | 16 | |||
Aard en reden | Doel is om de basisregistratie personen door te ontwikkelen en aan te sluiten op de landelijke voorziening. Gelden zijn bij begroting 2016 beschikbaar gesteld. Het is een meerjarig traject en daarom is een reserve ingesteld. | ||||||
Grootste mutaties | N.v.t | ||||||
Mobiliteitsknooppunt | 224 | - | - | 224 | |||
Aard en reden | Bij de jaarrekening 2018 is besloten om in 2019 de bestemmingsreserve ‘mobiliteitsknooppunt’ te vormen voor de verdere ontwikkeling hiervan | ||||||
Grootste mutaties | N.v.t | ||||||
Brainportdeal mobiliteit | 1.600 | - | 300 | 1.300 | |||
Aard en reden | Ter bekostiging van de implementatie omgevingswet. In de begroting 2020 en 2021 zijn de middelen voor de omgevingswet beschikbaar gesteld, omdat het een meerjarig traject betreft is er bij de slotwijziging 2020 een reserve ingesteld. | ||||||
Grootste mutaties | N.v.t | ||||||
Aankoop ondergrondse afvalcontainers | 35 | - | 8 | - | 27 | ||
Aard en reden | Dekking van afschrijvingslasten gelieerd aan de ondergrondse afvalcontainers. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking ter dekking van de kapitaallasten aanschaf ondergrondse afvalcontainers. | ||||||
Cultuur Centrum | 4.214 | - | 169 | - | 4.046 | ||
Aard en reden | Dekking van afschrijvingslasten gelieerd aan het Cultuur Centrum. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking ter dekking van de kapitaallasten Cultureel Centrum Deurne. | ||||||
MFA 't Huis Vlierden | 237 | - | 8 | - | 229 | ||
Aard en reden | Dekking van afschrijvingslasten gelieerd aan MFA Vlierden. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking ter dekking van de kapitaallasten Multifunctionele Accommodatie Vlierden. | ||||||
Sportpark Kranenmortel aanpassing | 126 | - | 9 | - | 117 | ||
Aard en reden | Dekking van de afschrijvingslasten gelieerd aan Sportpark Kranenmortel. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking ter dekking van de kapitaallasten Sportpark Kranenmortel. | ||||||
Verplaatsing tennisveld Helenaveen | 222 | - | 20 | - | 202 | ||
Aard en reden | Reserve ter dekking van de afschrijvingslasten van de investering: verplaatsen tennisvelden Helenaveen. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking ter dekking van de kapitaallasten verplaatsing tennisveld Helenaveen. | ||||||
Belevingsplan Uitkijktoren Liessel | 0 | 545 | - | - | 545 | ||
Aard en reden | Reserve ter dekking van de afschrijvingslasten van de investering. | ||||||
Grootste mutaties | Instellen van de reserve. | ||||||
Zwembad de Wiemel groot onderhoud en calamiteiten | 550 | - | - | 550 | |||
Aard en reden | Reserve ter dekking van investeringen bij calamiteiten en noodzakelijk groot onderhoud | ||||||
Grootste mutaties | Initiële storting voor de dekking van investeringen bij calamiteiten en noodzakelijk groot onderhoud. | ||||||
Reserve Saldo rekening | 1.890 | 7.000 | 1.890 | 7.000 | |||
Totaal Eigen vermogen | 46.880 | 16.665 | 9.789 | -107 | - | 53.592 |
In 2024 zijn twee reserves gevormd:
- Stragische verwerving grondexploitaties
- Belevingsplan uitkijktoren Liessel
Daarnaast is reserve opgeheven :
- Ecologische verbindingszones
De belangrijkste toevoegingen en onttrekkingen worden in deze tabel toegelicht.
Voorzieningen
(bedragen x € 1.000) | Boekwaarde | Toevoeging | Vrijval | Aanwending | Boekwaarde | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
31-12-2023 | 31-12-2024 | ||||||
voor verplichtingen, verliezen en risico´s | 2.050 | 169 | - | - | 2.791 | ||
1.536 | 537 | 118 | - | 1.954 | |||
Aard en reden | Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (APPA) o.b.v. pensioenberekeningen die door RAET worden aangeleverd. | ||||||
Grootste mutaties | Storting in de voorziening van wachtgeld voor het bestuur (politieke ambtsdragers) ter dekking van pensioenen en wachtgelden. | ||||||
51 | - | - | - | 51 | |||
Aard en reden | Aanvulling WW-uitkering o.b.v. salarisadministratie. | ||||||
Grootste mutaties | Storting voor de reparatie van WW-uitkeringen. | ||||||
Verlofsparen | 383 | 261 | 7 | - | 637 | ||
Aard en reden | Regeling verlofsparen CAO Gemeenten 2022-2023 | ||||||
Grootste mutaties | Storting o.b.v. saldo uren verlofsparen per 31-12-2024 | ||||||
Claim Attero 2015-2017 | - | - | - | - | |||
Aard en reden | Naheffing door een uitspraak van de Hoge Raad van 17 maart 2023 over de minderlevering restafval | ||||||
Grootste mutaties | N.v.t. | ||||||
Nagekomen kosten afgesloten grondbedrijf | 80 | 112 | 43 | - | 149 | ||
Aard en reden | Ten behoeve van de reeds afgesloten exploitaties om nagekomen kosten op te vangen. | ||||||
Grootste mutaties | Storting voor toekomstige nagekomen kosten van afgeloten grondexploitaties. | ||||||
ter egalisatie van kosten | 21.419 | 7.163 | - | - | 18.268 | ||
0 | 591 | 591 | - | - | |||
Aard en reden | Vervanging en onderhoud laanbomen o.b.v. vervangings- en onderhoudsplannen | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking voor vervanging en onderhoud van (laan)bomen. En jaarlijkse storting o.b.v. het onderhoudsplan. | ||||||
3.150 | 1.176 | 0 | - | 4.326 | |||
Aard en reden | Dekking kosten onderhoud gemeentelijk vastgoed waarvoor een Meerjarig onderhoudsplan (mjop) is opgesteld. | ||||||
Grootste mutaties | Storting(toevoeging) in de voorziening voor meerjarig onderhoud gemeentelijke gebouwen en onttrekking voor het onderhoud uitgevoerd tijdens 2023. | ||||||
3.054 | 1.537 | 3.617 | - | 975 | |||
Aard en reden | Vanaf 2013 worden jaarlijkse onderhoudsmiddelen in voorziening onderhoud wegen beschikbaar gesteld van waaruit het totale (calamiteiten en projecten) onderhoud worden gedaan t.b.v. wegenbeheersplan (geactualiseerd januari 2020). | ||||||
Grootste mutaties | Toevoeging van de jaarlijkse donatie aan de voorziening. De onttrekkingen zijn de uitgaven voor uitvoering van het wegenonderhoud. | ||||||
273 | 21 | - | - | 294 | |||
Aard en reden | Egalisatie kosten nieuwe toplaag atletiekbaan. | ||||||
Grootste mutaties | Storting(toevoeging)van de jaarlijkse donatie in de voorziening voor toekomstig onderhoud. | ||||||
116 | 81 | 197 | - | -0 | |||
Aard en reden | Onderhoud en renovatie speelvoorzieningen o.b.v. een onderhoudsplan. | ||||||
Grootste mutaties | Storting(toevoeging) en onttrekking ter dekking van het onderhoud en vervanging van speeltoestellen. | ||||||
91 | 12 | 50 | - | 53 | |||
Aard en reden | Reorganisatie. | ||||||
Grootste mutaties | Storting in de voorziening voor ww-verplichtingen | ||||||
14.733 | 595 | 2.707 | - | 12.621 | |||
Aard en reden | De voorziening is enerzijds bedoeld voor het egaliseren van de kosten van groot onderhoud aan het riool. Daarnaast heeft deze als doel om bijdragen voor toekomstige vervangingsinvesteringen, waarvoor een heffing wordt geheven, te sparen en om vervangingsinvesteringen, waarvoor is gespaard, direct af te boeken. | ||||||
Grootste mutaties | Toevoegingen door rioolheffingen door te sparen voor toekomstige vervangingsinvesteringen volgens het GRP. | ||||||
bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen waarvoor een heffing wordt verkregen | - | - | - | - | - | ||
- | - | - | - | ||||
voor middelen van derden waarvan de bestemming gebonden is | 778 | - | 95 | - | - | 682 | |
0 | - | - | - | - | |||
Aard en reden | De voorziening wordt gevoed door ontvangen schadevergoedingen m.b.t. schades aan bomen. De kosten van herstel van laanbomen komt ten laste van deze voorziening | ||||||
Grootste mutaties | Uitwerking besluit Jaarrekening 2022 (voorziening is ogeheven) | ||||||
778 | - | 95 | - | 682 | |||
Aard en reden | Egalisatie voorziening voor gesloten exploitatie afval. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking in de voorziening door sluiting van de gesloten exploitatie afval in 2023. | ||||||
Totaal | 23.469 | 7.427 | - | - | 21.741 |
In 2024 is er 1 nieuwe voorziening gevormd en wordt er 1 gesloten:
- Voorziening voor onderhoud laanbomen, deze voorziening is in 2024 ook weer opgeheven.
- Voorziening speelvoorzieningen is opgeheven.
Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
(bedragen x € 1.000) | Saldo | Vermeer- | Afloss- | Saldo | ||
---|---|---|---|---|---|---|
31-12-2023 | deringen | ingen | 31-12-2024 | |||
Onderhandse leningen | ||||||
- binnenlandse banken en overige financiële instellingen | 35.346 | - | 2.785 | 32.561 | ||
Door derden belegde gelden | 367 | 83 | 56 | 395 | ||
Waarborgsommen | 22 | 42 | 4 | 60 | ||
Totaal | 35.735 | 126 | 2.845 | 33.016 |
Financieringen voor een periode van één jaar en langer worden enkel aangetrokken voor de uitoefening van de publieke taak.
De huidige leningenportefeuille bestaat vooral uit contracten waarbij vervroegde aflossing is uitgesloten, dan wel dat sprake is van een boeteclausule.
In 2024 zijn er geen kort of langlopende financieringen aangetrokken. De verminderingen zijn reguliere aflossingen van lopende leningen.
Vlottende passiva
(bedragen x € 1.000) | Boekwaarde | Boekwaarde | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
31-12-2024 | 31-12-2023 | |||||
Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar | 9.549 | 2.501 | ||||
Overlopende passiva | 23.349 | 21.375 | ||||
Totaal | 32.898 | 23.876 | ||||
Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar | ||||||
(bedragen x € 1.000) | Boekwaarde | Boekwaarde | ||||
31-12-2024 | 31-12-2023 | |||||
Overige schulden | 9.549 | 2.501 | ||||
Totaal | 9.549 | 2.501 |
De netto-vlottende schulden met een rente-typische looptijd korter dan 1 jaar betreffen:
- Overige schulden: Betreffen de vorderingen van leveranciers.
Overlopende passiva
(bedragen x € 1.000) | Boekwaarde | Boekwaarde | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
31-12-2024 | 31-12-2023 | |||||
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume | 3.406 | 6.077 | ||||
De van de Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren | 19.868 | 15.298 | ||||
- Vooruitontvangen bijdragen van het Rijk | 75 | |||||
Totaal | 23.349 | 21.375 |
De overlopende passiva, zijn zaken die nog betaald dienen te worden. Denk bijvoorbeeld aan afrekeningen waarvoor nog geen factuur is ontvangen, maar die wel betrekking hebben op 2024. Het gaat vooral om:
- Nog te betalen bedragen
- Af te dragen of te betalen BTW
Van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren
(bedragen x € 1.000) | Saldo | Ontvangen bedragen | Vrijgevallen bedragen of terugbetaling | Saldo | ||
---|---|---|---|---|---|---|
31-12-2023 | 31-12-2024 | |||||
Vooruit ontvangen bijdragen van de EU | ||||||
N.v.t. | ||||||
Vooruit ontvangen bijdragen van het Rijk | ||||||
Subsidies ink. Recreatieve voorziening | 85.641 | - | -82.000 | 3.641 | ||
Subsidies ink. Railschermproject | 31.258 | - | -31.258 | - | ||
Subsidies ink.Sanering woningbouw (NKV/FBV) | 21.678 | - | - | 21.678 | ||
Subsidies ink. Sociale woningbouw (NKV/FBV) | 21.927 | - | - | 21.927 | ||
Subsidies ink. Maatschappelijke functie (NKV/FBV) | 14.000 | - | - | 14.000 | ||
Subsidies ink. Stimulering woniningbouw | 129.682 | - | - | 129.682 | ||
Subsidies ink. Kwaliteitsinpuls landelijk gebied | 337.507 | - | -37.918 | 299.589 | ||
Subsidies ink. VBT-subsidie N270 | 989 | - | - | 989 | ||
Subsidies ink. Spoortunnel Binderendreef | 8.025.967 | 2.724.666 | -501.331 | 10.249.302 | ||
Subsidies ink. VBT N270 geluid uitvoeringssubsidie | 35.710 | - | - | 35.710 | ||
Subsidies ink. Geluidsanering B lijst Eindmeldingswoningen | 219.300 | - | - | 219.300 | ||
Subsidies ink. Onderwijsachterstandenbeleid | 369.005 | 452.074 | -420.162 | 400.918 | ||
Subsidies ink. Schone luchtakkoord | - | 88.000 | - | 88.000 | ||
Subsidies ink. N270 geluidsanering gevelmaat uitvoeringskosten | -2.765 | - | - | -2.765 | ||
Subsidies ink. Huisvesting aandachtsgroepen Rijntjesdijk | 800.000 | - | - | 800.000 | ||
Subsidies ink. Rubensstraat (Onegov 1284916) | 16.374 | - | -16.374 | - | ||
Subsidies ink. Woningbouwimpuls Stationsstraat-Haspelweg | 1.604.732 | - | -72.044 | 1.532.688 | ||
Subsidies ink. Controle op Coronatoegangsbewijzen | 22.979 | - | - | 22.979 | ||
Subsidies ink. Impulsgelden Koolhof | 330.310 | - | -69.222 | 261.089 | ||
Subsidies ink. Stimulering Sport-Lokaal Sportakkoord | 4.810 | - | -4.685 | 124 | ||
Subsidies ink. Onderwijsachterstanden ivm Covid-19 | 68.323 | - | -5.637 | 62.686 | ||
Subsidies ink. Toeslagenproblematiek | 11.299 | - | - | 11.299 | ||
Subsidies ink. Energiearmoede | 387.320 | 83.989 | - | 471.309 | ||
Subsidies ink. Inburgering- Onderwijsroute 2022 | 84.845 | 12.380 | -70.423 | 26.802 | ||
Subsidies ink. Stimulering verkeersveiligheidsmaategelen | 311.829 | 3.630 | - | 315.459 | ||
Subsidies ink. Informatiepunten Digitale Overheid (2023 | -0 | - | - | -0 | ||
Subsidies ink. Inburgering (2022) | 198.165 | 800.081 | -515.275 | 482.970 | ||
Subsidies ink. Brede SPUK - 1 - Lokaal Sportakkoord | 4.889 | 27.380 | -32.269 | 0 | ||
Subsidies ink. Brede SPUK - 2 - Brede regeling combinatie | 30.033 | 187.446 | -217.480 | - | ||
Subsidies ink. Brede SPUK - 3 - Terugdringen Gezondheid | 8.087 | 42.123 | -50.210 | - | ||
Subsidies ink. Brede SPUK - 4 - Kansrijke Start | 1.602 | 33.699 | -35.301 | - | ||
Subsidies ink. Brede SPUK - 5 - Mentale Gezondheid | 479 | 10.531 | -11.010 | - | ||
Subsidies ink. Brede SPUK - 6 - Aanpak overgewicht en obesitas | 6.832 | 36.858 | -43.690 | - | ||
Subsidies ink. Brede SPUK - 7 - Valpreventie | 20.230 | 100.043 | -120.273 | - | ||
Subsidies ink. Brede SPUK - 8 - Leefomgeving | 4.049 | 21.062 | -25.111 | - | ||
Subsidies ink. Brede SPUK - 9 - OKO & Vroegsignalering | 263 | 5.266 | -5.529 | - | ||
Subsidies ink. Brede SPUK - 10 - Versterken sociale basis | 14.697 | 75.822 | -90.519 | - | ||
Subsidies ink. Brede SPUK - 11 - Mantelzorg | 4.018 | 21.062 | -25.080 | - | ||
Subsidies ink. Brede SPUK - 12 - Eén tegen eenzaamheid | - | 21.062 | -21.062 | - | ||
Subsidies ink. Brede SPUK - 13 - Welzijn op recept | 2.220 | 20.008 | -22.228 | - | ||
Subsidies ink. Brede SPUK - 14 - Versterking kennis- en adviesfunctie GGD | - | 5.266 | -5.266 | - | ||
Subsidies ink. Brede SPUK - 15 - Coördinatiekosten regionale aanpak preventie | 2.994 | 15.374 | -18.368 | - | ||
Subsidies ink. De groene zone isoleren | 231.130 | - | -153.486 | 77.644 | ||
Subsidies ink. Capaciteit Decentrale Overheden Klimaat- en Energiebeleid | 576.631 | 684.291 | - | 1.260.922 | ||
Subsidies ink. Lokale aanpak Isolatie | 381.291 | 1.761.795 | - | 2.143.086 | ||
Startbouwimpuls (SBI) | 812.300 | - | -330.000 | 482.300 | ||
Subsidie Dumuva CCD Martien van Doorne | - | 109.591 | -27.221 | 82.369 | ||
Subsidie ink. Makersregeling | 31.000 | - | - | 31.000 | ||
Subsidieregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA) De Moost | 34.207 | - | -33.358 | 849 | ||
Subsidie ink. Woningbouwprojecten Deurne 2023-2024 | - | 100.000 | -100.000 | - | ||
Subsidies ink. De Gouden Helm (DUMAVA) | - | 72.244 | -7.801 | 64.442 | ||
Subsidies ink. De Peelhorst (DUMAVA) | - | 413.813 | - | 413.813 | ||
Subsidies ink. Stimulering sport 2024 | - | 47.250 | -47.250 | - | ||
Subsidie ink Lokale bibliotheekvoorziening | - | 175.770 | -175.770 | - | ||
Subsidies ink. Gemeentehuis oudbouw Markt 1 Deurne | - | 12.150 | -12.150 | - | ||
Subsidies ink. Groot Kasteel Haageind 37 Deurne | - | 1.513 | -1.513 | - | ||
Subsidies ink. Voormalig Postkantoor Markt 2 Deurne | - | 7.290 | -7.290 | - | ||
Subsidies ink. Molen De Volksvriend Hoofdstraat 30 Liessel | - | 3.972 | -3.972 | - | ||
Subsidies ink. Molen Johanna Elisabeth Molenhuisweg 4a Vlierden | - | 3.991 | -3.991 | - | ||
Subsidie ink.amfibietunnel Esdonk-Deurne | - | 39.750 | - | 39.750 | ||
subsidie ink. bestrijden Japanse Duizendknoop | - | 23.339 | - | 23.339 | ||
Subsidies ink. Sanering verkeerslawaai Molenstraat-Zeilbergsestraat | - | 139.760 | - | 139.760 | ||
Klimaatrobuust watersysteem Romboutstraat C2338459/5999219 | - | 61.601 | -41.636 | 19.965 | ||
Klimaatrobuust watersysteem Koolhof c2338742/5993303 | - | 100.000 | - | 100.000 | ||
Vergroening centrum impulsgelden Klimaatadaptatie 51919352 | - | 22.577 | - | 22.577 | ||
Fysieke maatregelen Soemeersingel | - | 46.885 | - | 46.885 | ||
Vooruit ontvangen bijdragen van overige overheden | ||||||
N.v.t. | ||||||
Totaal | 15.297.836 | 8.615.403 | -3.495.162 | 20.418.077 |
De vooruit ontvangen bedragen van Nederlandse en Europese overheidslichamen zijn bevoorschottingen van financieringen voor projecten die de gemeente Deurne nog niet heeft afgerond, of waarvan de definitieve beschikking, eindoordeel, van de subsidie nog niet is ontvangen. Zie de specificatie in bovenstaande tabel.
Garant- en borgstellingen
Het is wettelijk voorgeschreven dat in de jaarrekening een overzicht wordt gegeven van het bedrag waarvoor gemeenten garant of borg staan. Aanspraak op de garantstelling of borg kan worden gedaan als de instelling of persoon waarvoor de gemeente garant of borg staat, niet meer aan zijn/haar (financiële) verplichtingen kan voldoen.
Garantstellingen aan natuurlijke personen (bedragen x € 1.000) | ||||||
Geldgever | Aantal | Oorspronkelijke | Rente% | Saldo borg | Saldo borg | |
---|---|---|---|---|---|---|
31-12-2024 | hoofdsom | 31-12-2023 | 31-12-2024 | |||
ABN AMRO HYPOTHEKEN | 2 | 171 | 6 | - | ||
FLORIUS | 3 | 176 | 51 | 50 | ||
ING | 3 | 221 | 196 | 48 | ||
RABO DEURNE | 2 | 170 | 4 | - | ||
RABO HYPO | 2 | 143 | 16 | - | ||
RABO Tilburg e.o. | 1 | 64 | 105 | - | ||
Totaal | 13 | 945 | 378 | 99 |
In 2024 is er een daling aan garantstellingen natuurlijke personen. Dit zijn hypotheken van inwoners waarvoor de gemeente borg staat. Dit betreft een oude regeling welke met de komst van de Nationale Hypotheek Garantie in 1995 is vervallen. Dit is een sterfhuisconstructie waardoor er alleen nog aflossingen volgen. Dit leidt tot een steeds lager financieel risico voor de gemeente.
Garantstellingen aan rechtspersonen (bedragen x € 1.000) | ||||||||||
Geldgever | Geldnemer | Waarborg- | Aantal | Rente% | Oorspronkelijke | Restant lening | Aandeel | Saldo borg | Saldo borg | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
fonds | 31-12-2024 | hoofdsom lening | 31-12-2024 | Gemeente Deurne | 31-12-2023 | 31-12-2024 | ||||
Gemeente Deurne | Hofke van Marijke | 1 | 3,10% | 100 | 100 | 100% | 100 | 100 | ||
Gemeente Deurne | Stichting De Zorgboog (Stichting Willibrord Ruysenberg) | 1 | 5,30% | 5.672 | 945 | 100% | 1.134 | 945 | ||
Nederlandse Staat | Ons Middelbaar Onderwijs (OMO) | 1 | 0,10% | 13.500 | 12.150 | 100% | 12.600 | 12.150 | ||
Rabobank | Stichting sportaccommodatie SV Deurne | SWS | 1 | 4,70% | 400 | 122 | 50% | 74 | 61 | |
Rabobank | Tennisclub Deurne (alleen lening 1108928968 is gemeentegarantie) | SWS | 1 | 4,00% | 225 | 7 | 50% | 6 | 3 | |
BNG | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 3,45% | 6.750 | 6.750 | 100% | 6.750 | 6.750 | |
BNG | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 3,42% | 6.750 | 6.750 | 100% | 6.750 | 6.750 | |
BNG | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 2,49% | 2.000 | - | - | - | ||
BNG | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 2,60% | 2.500 | - | 2.500 | - | ||
BNG | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | -0,10% | 10.000 | 10.000 | 100% | 10.000 | 10.000 | |
BNG | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 0,63% | 12.500 | 12.500 | 100% | 12.500 | 12.500 | |
NWB | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 4,17% | 10.000 | - | - | - | ||
NWB | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 4,66% | 10.000 | 10.000 | 100% | 10.000 | 10.000 | |
NWB | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 6 | 4,65% | 10.000 | 10.000 | 100% | 10.000 | 10.000 | |
NWB | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 4,77% | 10.000 | 10.000 | 100% | 10.000 | 10.000 | |
NWB | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 4,77% | 10.000 | 10.000 | 100% | 10.000 | 10.000 | |
NWB | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 4,77% | 10.000 | 10.000 | 100% | 10.000 | 10.000 | |
NWB | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 4,77% | 10.000 | 10.000 | 100% | 10.000 | 10.000 | |
NWB | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 4,77% | 10.000 | 10.000 | 100% | 10.000 | 10.000 | |
NWB | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 4,77% | 10.000 | 10.000 | 100% | 10.000 | 10.000 | |
NWB | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 3,63% | 5.000 | 5.000 | 100% | 5.000 | 5.000 | |
NWB | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 3,21% | 5.000 | - | - | - | ||
NWB | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 3,20% | 5.000 | - | - | - | ||
NWB | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | -0,22% | 10.000 | 10.000 | 100% | 10.000 | 10.000 | |
NWB | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 4,86% | 1.568 | 1.568 | 68% | 1.071 | 1.068 | |
NWB | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 0,00% | 5.423 | 5.423 | 68% | 3.816 | 3.693 | |
NWB | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 0,17% | 5.000 | - | 3.415 | - | ||
NWB | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 2,80% | 10.000 | 10.000 | 68% | 6.831 | 6.810 | |
NWB | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 0,03% | 10.000 | 10.000 | 68% | 6.831 | 6.810 | |
Alte Liepziger Lebensversicherung a.G. | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 1,16% | 10.000 | 10.000 | 68% | 6.831 | 6.810 | |
Aegon Levensverzekering N.V. | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 0,63% | 10.000 | 10.000 | 68% | 6.831 | 6.810 | |
NWB | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 3,24% | 6.000 | 6.000 | 68% | - | 4.086 | |
NWB | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 5.000 | 5.000 | 68% | - | 3.405 | ||
NWB | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 3,16% | 3.500 | 3.500 | 68% | - | 2.384 | |
NWB | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 10.000 | 10.000 | 68% | - | 6.810 | ||
BNG | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 4,01% | 25.000 | 2.000 | 68% | - | 1.362 | |
BNG | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 4,01% | 25.000 | 250 | 68% | - | 170 | |
BNG | Stichting Sint Trudo (BNG) | WSW* | 1 | 0,00% | 7.985 | 7.935 | 0% | 28 | 24 | |
BNG | Stichting Sint Trudo (BNG) | WSW* | 1 | 1,36% | 10.000 | 10.000 | 0% | 35 | 30 | |
BNG | Stichting Sint Trudo (BNG) | WSW* | 1 | 1,88% | 15.000 | 15.000 | 0% | 53 | 45 | |
BNG | Stichting Sint Trudo (BNG) | WSW* | 1 | 2,51% | 7.500 | 7.500 | 0% | 26 | 23 | |
BNG | Stichting Sint Trudo (BNG) | WSW* | 1 | 2,81% | 10.000 | 10.000 | 0% | 35 | 30 | |
NWB | Stichting Sint Trudo NWB) | WSW* | 1 | 4,86% | 2.127 | 2.127 | 0% | 8 | 6 | |
NWB | Stichting Sint Trudo NWB) | WSW* | 1 | 3,43% | 10.000 | 10.000 | 0% | 35 | 30 | |
NWB | Stichting Sint Trudo (BNG) | WSW* | 1 | 3,20% | 10.000 | 10.000 | 0% | 35 | 30 | |
NWB | Stichting Sint Trudo (BNG) | WSW* | 1 | 3,19% | 10.000 | 10.000 | 0% | 35 | 30 | |
BNG | Stichting Sint Trudo (BNG) | WSW* | 1 | 3,08% | 11.400 | 11.400 | 0% | - | 34 | |
NWB | Stichting Sint Trudo NWB) | WSW* | 1 | 3,14% | 10.000 | 10.000 | 0% | - | 30 | |
Totaal | 53 | 405.900 | 322.028 | 183.332 | 194.789 | |||||
* In bovenstaand overzicht worden de aandeelpercentages en bedragen getoond cf. het WSW-jaaroverzicht. In werkelijkheid is het gemeentelijk aandeel% en bedragen van restant borgbedragen die lopen via het WSW lager dan opgenomen in deze tabel. Voor nieuwe borgstellingen via WSW per 01-08-2021 is de achtervang immers 25% achtervang door alle gemeenten waar een corporatie bezit heeft staan, het Rijk voor 50% en alle gemeenten gezamenlijk voor 25%. |
Er is een stijging te zien van garantstellingen aan rechtspersonen in 2024.
In 2024 hebben Woningbouwvereniging Bergopwaarts en Stichting Sint Trudo nieuwe leningen afgesloten bij de Bank Nederlandse Gemeenten, Nederlandse waterschapsbank via Stichting Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW).
Er is in 2021 een nieuwe achtervangovereenkomst afgesloten met het WSW. Hierdoor zijn de verdeelsleutels voor de borging van de garantstellingen via het WSW in 2021 gewijzigd. Voor de nieuwe garantstellingen die vanaf 1 augustus 2021 zijn afgegeven via het WSW is 25% achtervang door alle gemeenten waar een corporatie bezit heeft staan, het rijk voor 50% en alle gemeenten gezamenlijk voor 25%. Dat betekent dat wanneer een corporatie in financiële problemen geraakt, het WSW zorgt dat rente en aflossing van leningen doorgaat. WSW betaalt dit uit eigen kapitaal. Dat kapitaal kan worden aangevuld door obligo bij alle deelnemende corporaties op te halen. Pas wanneer dat onvoldoende is, komen rijk en gemeenten als achtervanger in beeld om renteloze leningen te verstrekken. Het risico voor de achtervangers is beperkt, tot nu toe heeft WSW daar nooit een beroep op gedaan. In bovenstaand overzicht worden de bedragen getoond conform het WSW-jaaroverzicht. In werkelijkheid is het risicobedrag voor de gemeente Deurne door de verdeelsleutels voor de achtervang dus lager dan de bedragen in het overzicht.
Niet uit de balans blijkende rechten en verplichtingen
(bedragen x € 1.000) | 31-12-2024 | 31-12-2023 | 31-12-2022 | 31-12-2021 | 31-12-2020 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Niet uit de balans blijkende verplichtingen | |||||||||
Onderhoud SIM | 45 | 45 | 30 | 12 | 70 | ||||
Contract schoonmaakbedrijf Variant | 154 | 90 | 88 | 105 | 102 | ||||
Contract arbodienst | 48 | 44 | 41 | 35 | 31 | ||||
PowerBrowser | 32 | 59 | 56 | 61 | 56 | ||||
Onderhoud Pink roccade | 235 | 298 | 275 | 258 | 247 | ||||
Contributies VNG | 70 | 54 | 52 | 51 | 49 | ||||
Aansprakelijkheidsverzekering Achmea | 71 | 52 | 50 | 49 | |||||
Zaaksysteem | 38 | 38 | 37 | 36 | 35 | ||||
E-HRM YouForce Raet | 30 | 26 | 23 | 22 | 21 | ||||
Bedrijfsvoeringsapplicatie Lias | 32 | 30 | 27 | 24 | 24 | ||||
SoftwareOne | 330 | 260 | 243 | ||||||
Totaal | 1.085 | 996 | 922 | 653 | 635 |
De niet uit de balans blijkende verplichtingen zijn contracten met zijn langlopende overeenkomsten waaruit één of meerdere verplichtingen voortvloeien. Er dient gerapporteerd te worden over alle contracten die boven het drempelbedrag liggen van de Europese aanbestedingsregels. De volgende verplichtingen worden onderscheiden:
- garantieverplichtingen;
- inkoop- en afnameverplichtingen;
- inhuurverplichtingen;
- verplichtingen uit hoofde van personeelslasten;
- subsidieverplichtingen;
- leveringsverplichtingen.
Voorbeelden van deze verplichtingen zijn: contracten voor schoonmaak, gebruiksrechten en softwarelicenties.
CAK
Een aanvrager van een voorziening of een financiële tegemoetkoming (persoonsgebonden budget) is op grond van de WMO en/of Jeugdwet een bijdrage verschuldigd. De wetgever heeft bepaald dat de berekening, oplegging en incasso van deze eigen bijdrage wordt uitgevoerd door het CAK. De informatie van het CAK (om privacy redenen beperkt) is ontoereikend om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen. Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen op grond van de WMO en/of Jeugdwet geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat door de gemeenten geen zekerheden over omvang en hoogte van de eigen bijdragen kunnen worden verkregen. Door het CAK wordt een goedgekeurde SAS-verklaring afgegeven.
Rente derivaat
Belangrijkste kenmerken van dit rentederivaat:
- Naam financiële onderneming: Rabobank Peelland Zuid
- Rating financiële onderneming: Rating A+ (Standard & Poor’s)
- Type derivaat: Payer Renteswap
- Financieringsbehoefte per 1 juli 2012: € 27.000.000
- Financieringsbehoefte per 31 december 2021 € 17.280.000
- Financieringsbehoefte per 31 december 2022 € 16.200.000
- Financieringsbehoefte per 31 december 2023 € 15.120.000
- Financieringsbehoefte per 31 december 2024 € 14.040.000
- Is er sprake van een niet-effectieve positie? Nee
- Hoofdsom € 27.000.000
- Ingang per 1 juli 2012
- Op basis van een 25-jarige en lineaire dalende geldlening
- Hoofdsom per 1 juli 2037 is € 0
- Vast rentepercentage per jaar is 4,975%
- Ontvangen rentevergoeding op basis van 3-maands Euribor
Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de Financieringsparagraaf.
Gebeurtenissen na balansdatum
Er hebben zich na het opmaken van de jaarrekening geen gebeurtenissen van betekenis voorgedaan die nadere informatie geven over de feitelijke situatie op balansdatum.