Onderstaande tabel geeft het saldo van baten en lasten per taakveld weer ten opzichte van de laatst vastgestelde begroting.
Bedragen x € 1.000 | Begroting voor | Begroting | Rekening | Verschil | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
wijziging | na wijziging | ||||||
Lasten | -47.215 | -48.557 | -47.988 | 569 | |||
Baten | 8.315 | 11.306 | 11.493 | 187 | |||
Subtotaal Lasten en Baten | -38.900 | -37.251 | -36.495 | 756 | |||
Resultaat | -38.666 | -37.319 | -36.579 | 740 |
Taakveld 4.2 Onderwijshuisvesting voordeel € 91.000
Subsidie Prodas (nadeel € 50.000)
In 2024 is er een eenmalige subsidie van € 50.000 door het college toegekend aan het schoolbestuur van Prodas. Met deze subsidie kan Prodas de noodzakelijke aanpassingen aan het gebouw van basisschool De Peelparel realiseren. Gedachte achter deze eenmalige subsidie was om hiermee een impuls te geven aan de (sociale) leerbaarheid van Helenaveen. Zie RIB-RR-2418 voor verdere toelichting.
Uitvoering IHP en rentelasten (voordeel € 129.000)
Bij het vaststellen van het Integraal Huisvestingsplan Basisonderwijs op 28 februari 2023 is er budget beschikbaar gesteld voor de inzet van een projectleider en voor de dekking van kapitaalslasten. Doordat er nog niet is gestart met de daadwerkelijk (ver)bouw van de betreffende onderwijsvoorzieningen, zijn de kosten in 2024 lager uitgevallen dan begroot.
Overig (voordeel € 12.000)
Het overige verschil wordt veroorzaakt door verschillende kleine voor- en nadelen op de diverse budgetten die onderdeel uitmaken van dit taakveld.
Taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken nadeel € 75.000
De vrijval in het raadsoverzicht van oktober à € 225.000 voor leerlingenvervoer is te hoog ingeschat in verband met nog af te dragen BTW. Dit leidt bij de jaarrekening tot een nadeel € 55.000.
Het overige verschil wordt veroorzaakt door meer uitgaven aan onderwijsachterstandenbeleid. De overschrijding op onderwijsachterstandenbeleid wordt gecompenseerd door extra inkomsten vanuit het Rijk.
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie voordeel € 139.000
Zorg lokaal (voordeel € 113.000)
Het budget ‘Zorg lokaal’ is bedoeld om nieuwe zorginitiatieven te ondersteunen in de eerste drie jaar. In 2024 is er minder dan voorgaande jaren aanspraak gemaakt op deze middelen door nieuwe zorginitiatieven. Over enkele aanvragen die gedaan zijn in 2024 wordt in het eerste half jaar van 2025 een besluit genomen.
Overig (voordeel € 26.000)
Het overige verschil wordt veroorzaakt door verschillende kleine voor- en nadelen op de diverse budgetten die onderdeel uitmaken van dit taakveld.
Taakveld 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen voordeel € 83.000
Subsidie LEVgroep (voordeel € 10.000)
In 2024 is de ‘Brede SPUK’ voor het Gezond en Actief Leven Akkoord toegekend aan gemeente Deurne. Een deel van de kosten in de begroting kan in 2024 betaald worden uit deze SPUK.
Zorg In Deurne (voordeel € 73.000)
Voor de lokale inbedding rechtsbescherming is er budget beschikbaar gesteld. Er is ingezet op het vergroten van de kennis en kunde van medewerkers van Zorg in Deurne. De kosten hiervoor zijn lager dan geraamd. Ook zijn er minder kosten gemaakt voor onder andere onderhoud van software.
Taakveld 6.3 Inkomensregelingen voordeel € 319.000
Energietoeslag (voordeel € 128.000)
Eind 2023 is er een inschatting gemaakt van de kosten voor de eenmalige energietoeslag die in 2024 betaald zou moeten worden. Deze inschatting was € 737.000 en de gerealiseerde uitgaven in 2024 waren € 609.000.
Bijzondere bijstand (voordeel € 75.000)
De kosten voor de bijzondere bijstand zijn lager dan begroot. Dit wordt met name veroorzaakt door een achterstand in de verwerking van aanvragen bij Senzer. Senzer zet zich in om deze achterstanden in te lopen en de kosten hiervan vallen in 2025.
Maatschappelijke participatie (voordeel € 74.000)
Alle inwoners die bekend zijn met een minimuminkomen krijgen met ingang van 2024 een ambtshalve toekenning voor de regeling maatschappelijke participatie. Met de invoering van de ambtshalve toekenning is er ook een inschatting gemaakt van de kostenstijging en hierop is de begroting aangepast. De realisatie van 2024 laat zien dat de kosten minder hard zijn gestegen dan verwacht.
Overig (voordeel € 42.000)
Het overige verschil wordt veroorzaakt door verschillende kleine voor- en nadelen op de diverse budgetten die onderdeel uitmaken van dit taakveld.
Taakveld 6.71B Begeleiding (WMO) nadeel € 61.000
De kosten voor begeleiding in 2024 zijn in totaal € 20.000 lager dan in 2023. Dit komt doordat het aantal mensen met begeleiding is afgenomen ten opzichte van 2023, met name in het eerste half jaar van 2024. Vanaf de zomer van 2024 is weer een stijging zichtbaar, waardoor de realisatie hoger is dan de 'begroting na wijziging'.
Taakveld 6.72 Jeugdhulp zonder verblijf nadeel € 122.000
In de tweede helft van 2024 is het aantal jongeren met kosten voor Jeugdhulp zonder verblijf toegenomen. Omdat deze ontwikkeling ook in het laatste kwartaal heeft doorgezet, is deze ontwikkeling niet eerder voorzien in de prognoses. De stijging van deze vorm van jeugdhulp staat tegenover een daling op jeugdhulp met verblijf.
Taakveld 6.73 Pleegzorg en Jeugdhulp met verblijf voordeel € 155.000
In de tweede helft van 2024 is het aantal jongeren met kosten voor Pleegzorg en Jeugdhulp met verblijf afgenomen. Omdat deze ontwikkeling met name in het laatste kwartaal heeft plaatsgevonden, is deze ontwikkeling niet eerder voorzien in de prognoses. De vermindering van verblijfszorg staat tegenover een toename op behandeling (jeugdhulp zonder verblijf) en is een gewenste ontwikkeling die past bij de transformatie-opgave verblijf.
Taakveld 6.74 Jeugdhulp GGZ, Crisis en Gesloten plaatsing voordeel € 27.000
In 2024 zijn de kosten voor Gesloten Jeugdzorg gestegen doordat er meer gebruik is gemaakt van deze voorziening. Omdat dit een dure vorm van zorg betreft, heeft een kleine stijging in de aantallen direct een groot financieel effect. De stijging in de Gesloten Jeugdzorg wordt opgevangen door een lagere realisatie in de kosten van de Jeugdhulp GGZ en de landelijk ingekochte zorg.